Sunday, 5 June 2016


1.0      PENGENALAN
Sektor pelancongan merupakan salah satu sektor yang penting dalam pembangunan ekonomi sesebuah negara. Industri pelancongan merupakan salah satu punca pendapatan negara yang diperoleh melalui pengaliran masuk wang asing. Malaysia juga terkenal dengan destinasi hub halal dan menjadi tumpuan pelancong asing terutamanya Asia Barat, Timur Tengah dan Asia Tenggara. Industri pelancongan Malaysia merekodkan purata kemasukan pelancong asing sebanyak 2 juta setahun.  Ianya dilihat semakin berkembang hasil penglibatan semua pihak sama ada secara lansung atau pun tidak lansung. Hal ini menyebabkan industri pelancongan di negara ini semakin berkembang dan pesat yang dimana telah membantu meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi negara. Pelancongan mempunyai pelbagai maksud mengikut perspektif dan pandangan pihak - pihak yang terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak langsung dengan industri pelancongan. Ini termasuklah pelancong itu sendiri, organisasi penginapan dan pengangkutan, organisasi pendidikan, pihak kerajaan dan sebagainya lagi. Perkataan tourism datang daripada perkataan Latin iaitu tornare dan juga Greek iaitu tornos yang membawa maksud pergerakan dalam suatu bulatan. Pada awalnya, Jafari (1977) mendefinisikan pelancongan sebagai, “Suatu kajian manusia yang bertentangan dengan habitat semula jadi mereka serta penglibatan industri yang bertindak balas pada keperluan mereka, dan juga kesan ke atas diri mereka dan industri itu daripada sudut sosiobudaya, ekonomi dan persekitaran.” Pengertian yang meluas ini sukar difahami kerana ia tidak menjelaskan secara mendalam apa yang dimaksudkan sebagai pelancongan dan apakah faktor-faktor yang terlibat dalam membangunkan industri ini. Oleh itu, wujud definisi lain yang cuba memberi penjelasan secara mendalam mengenai pelancongan. Sebagai contoh, Leiper (1981) menjelaskan pelancongan sebagai, “Suatu sistem terbuka yang mempunyai hubungan dengan persekitaran yang luas, elemen manusia iaitu pelancong, elemen kawasan iaitu kawasan asal, kawasan persinggahan dan kawasan destinasi yang terpilih, elemen ekonomi iaitu industri pelancongan dan elemen dinamik iaitu terdiri daripada individu yang mengembara bagi tujuan berehat jauh dari tempat asal mereka selama lebih kurang satu hari.” Walaupun definisi ini agak mendalam, sekurang-kurangnya ia memberi pengertian yang jelas berkenaan pelancongan dan elemen-elemen yang terlibat dalam industri pelancongan secara khususnya.


2.0      INDUSTRI PELANCONGAN
Apa Itu Pelancongan? Pelancongan mempunyai pelbagai maksud mengikut perspektif dan pandangan pihak-pihak yang terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak langsung dengan industri pelancongan. Perkataan tourism datang daripada perkataan Latin iaitu tornare dan juga Greek iaitu tornos yang membawa maksud pergerakan dalam suatu bulatan. Pada awalnya, Jafari (1977) mendefinisikan pelancongan sebagai, “Suatu kajian manusia yang bertentangan dengan habitat semula jadi mereka serta penglibatan industri yang bertindak balas pada keperluan mereka, dan juga kesan ke atas diri mereka dan industri itu daripada sudut sosiobudaya, ekonomi dan persekitaran.” Pengertian yang meluas ini sukar difahami kerana ia tidak menjelaskan secara mendalam apa yang dimaksudkan sebagai pelancongan dan apakah faktor-faktor yang terlibat dalam membangunkan industri ini.

            Oleh itu, wujud definisi lain yang cuba memberi penjelasan secara mendalam
mengenai pelancongan. Sebagai contoh, Leiper (1981) menjelaskan pelancongan
sebagai, “Suatu sistem terbuka yang mempunyai hubungan dengan persekitaran yangluas, elemen manusia iaitu pelancong, elemen kawasan iaitu kawasan asal, kawasan persinggahan dan kawasan destinasi yang terpilih, elemen ekonomi iaitu industri pelancongan dan elemen dinamik iaitu terdiri daripada individu yang mengembara bagi tujuan berehat jauh dari tempat asal mereka selama lebih kurang satu hari.” Walaupun definisi ini agak mendalam, sekurang-kurangnya ia memberi pengertian yang jelas berkenaan pelancongan dan elemen-elemen yang terlibat dalam industri pelancongan secara khususnya.


3.0      TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI PERLANCONGAN
Teras keseluruhan dasar dalam sektor pelancongan ialah untuk mencapai pertumbuhan pelancongan yang mampan bagi merealisasikan potensi pekerjaan yang banyak dan meningkatkan pendapatan di tahap negara, negeri dan kawasan tempatan. Menurut Rina Ilyana (2007), penglibatan penduduk tempatan dalam aktiviti pelancongan dapat memberikan pelbagai impak positif kepada mereka. Buhalis (2003) pula menegaskan  bahawa penglibatan pendapatan penduduk tempatan dalam aktiviti pelancongan dapat membantu mereka meningkatkan lagi taraf ekonomi, sosial dan budaya. Satu pendekatan holistik dan bersepadu yang memberi pengaruh keatas inovasi tarikan pelancong, layanan baik, sopan-santun dan kesedaran sivik orang awam dan juga sokongan dari Kerajaan adalah amat perlu untuk menaikkan industri pelancongan ke tahap pencapaian yang lebih tinggi. Program utama yang dilaksanakan termasuk pengekalan dan pemuliharaan tempat bersejarah, peruntukan dan menaiktaraf infrastruktur berkaitan pelancongan dan juga peningkatan kualiti produk pelancongan dan perkhidmatan. Pembangunan produk di kawasan ceruk rantau akan terus diberi penekanan berdasarkan keperluan pasaran sasaran dan kekuatan relatif dan perbandingan faedah di pelbagai negeri.Pembangunan pelancongan domestik akan kekal sebagai satu keutamaan penting dan akan di promosikan secara aktif.


4.0      KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PERLANCONGAN TERHADAP PEMBANGUNAN NEGARA
Sektor pelancongan telah memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ekonomi dan menjana pendapatan negara. Ia merupakan salah satu daripada peneraju ekonomi negara dan merupakan punca pertukaran wang asing Negara. Pelancong yang datang dari negara luar harus menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia sebelum boleh berbelanja di sini. Ini dapat dilakukan sama ada di bank tempatan atau di pusat pertukaran mata wang asing. Mata wang asing ini kemudian disimpan untuk digunakan ketika membiayai perbelanjaan mengimport barang dari luar negara. Peniaga mata wang asing juga mendapat keuntungan daripada pernigaan yang dijalankan. Pengaliran masuk mata wang asing ke negara kita bukan sahaja menguntungkan entiti perniagaan bahkan dapat digunakan untuk membeli barangan keperluan asas untuk rakyat tempatan dari luar negara.
Selain itu, sektor pelancongan juga dapat memajukan bidang perniagaan di Malaysia. Ini adalah kerana pelancong asing yang datang ke Malaysia memerlukan tempat penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan pengangkutan, juru pandu pelancong dan perkhidmatan yang lain-lain. Pelancong asing juga amat menggemari makanan sama ada makanan tradisonal mahu pun makanan barat di Malaysia. Mereka diberi pilihan yang amat banyak sama ada menikmati makanan di hotel bertaraf lima bintang, medan selera yang besar dan berhawa dingin mahupun di kedai dan warung yang terletak di tepi jalan. Mereka juga boleh menikmati hidangan makanan laut di restoran yang didirikan secara terapung di atas air. Sambil menikmati makanan, mereka dapat menghirup panorama yang amat cantik dan menghirup udara segar di tepi laut. Permintaan yang tinggi terhadap makanan ini mewujudkan peluang perniagaan yang luas kepada usahawan tempatan. Pusat-pusat penginapan juga giat dibina bagai cendawan tumbuh selepas hujan di kawasan peranginan seperti di pulau dan tepi pantai. Pelancong asing diberi pilihan untuk menginap di hotel bertaraf lima bintang, resort atau menginap secara pakej seperti ”Eco-Tuorism” yang membolehkan pelancong asing menginap di rumah kampung dan mempelajari cara hidup masyarakat termasuk cara berpakaian, makanan tradisional dan sebagainya.
Industri pelancongan juga turut memberi sumbangan kepada sistem pengangkutan awam di Malaysia. Ini kerana pelancong juga memerlukan perkhidmatan pengangkutan untuk bergerak dari satu lokasi pelancongan ke lokasi yang lain. Ini membolehkan pengusaha bidang pengangkutan seperti bas, teksi, van, bot, feri dan lain-lain mendapat peluang untuk menjalankan perniagaan.
Penganjuran sukan bertaraf antarabangsa juga dapat meningkatkan sektor pelancongan di Negara ini. Dengan penganjuran sukan ini ianya secara tidak lansung dapat memperkenalkan negara Malaysia ke Negara – Negara luar. Misalnya, melalui kejohanan perlumbaan kereta Formula 1 di litar Sepang dan Sukan Komanwel 1998, kita dapat mempopularkan negara kita dalam kalangan peminat sukan dunia. Selain itu, kita dapat membuktikan bahawa kita mampu menjadi tuan rumah bagi sukan berprestij dunia yang lengkap dengan pelbagai kemudahan prasarana. Slogan ‘’Malaysia Boleh’’ telah membuktikan keupayaan negara kita dalam penganjuran sukan yang bertaraf antarabangsa tersebut. Melalui penganjuran Kejohanan F1, Malaysia dapat dipromosi ke seluruh dunia dengan kos yang rendah melalui siaran langsung kejohanan tersebut ke seluruh dunia. Ini telah membuktikan bahawa tarikan penganjuran sukan bertaraf dunia bukan sahaja menggalakkan kedatangan pelancong ke negara kita bahkan dapat mempromosi Malaysia kepada dunia luar secara meluas dengan kos yang minima.


5.0      HALANGAN DAN CABARAN INDUSTRI PELANCONGAN
Terdapat pelbagai isu dan cabaran dalam membangunkan industri pelancongan di negara ini. Strategi harus dirancang bagi mengenalpasti halangan serta cabaran yang terdapat dalam membangunkan pelancongan ini. Antara yang menjadi cabaran dalam membangunkan industri pelancongan ini ialah isu keaslian warisan budaya. Perkembangan industri pelancongan ini adakala membawa kesan buruk kepada kedudukan warisan tradisi. Pihak pengusaha selalu menimbangkan kepentingan ekonomi tanpa meneliti kesan jangka panjangnya. Pengusaha selalu mengubah dan menyesuaikan sesuatu unsur tradisi itu mengikut kemahuan mereka sehingga tidak ada lagi keasliannya dalam unsur itu. Sebagai contoh, dapat diperhatikan tarian-tarian Melayu asli telah banyak disesuaikan dengan kehendak moden, dilakukan perubahan secara sewenang-wenang sehingga tidak wujud sifat aslinya. Keadaan ini boleh melenyapkan keaslian sesuatu unsur itu dan diganti dengan sesuatu yang baru. Generasi akan datang menghadapi masalah untuk mengesan dan memahami unsur-unsur budaya asli yang boleh menyatakan identiti masyarakat dan budaya Melayu.
Isu bahasa juga menjadi sesuatu yang perlu dititikberatkan. Ini kerana lazimnya Kelantan dan Terengganu mempunyai dialek yang berbeza berbanding bahasa standard Melayu, Justeru itu, masalah bahasa mengundang kerumitan kepada pelancong, tidak kira pelancong domestik atau pelancong asing. Penggunaan dialek yang berbeza menyukarkan pertukaran maklumat antara penduduk setempat dengan pelancong. Didapati masalah ini ketara dalam kalangan pemandu pelancong yang dikatakan kurang fasih dalam Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Batasan bahasa sebenarnya membesarkan jurang mendapatkan maklumat destinasi.
Isu seterusnya ialah isu kemudahan jaringan dan pengangkutan. Para pelancong sebenarnya lebih gemar menggunakan kemudahan awam untuk membawa bergerak ke destinasi yang diingini. Namun begitu penyediaan kemudahan pengangkutan di negara ini masih berada di tahap yang sederhana. Keefisyenan sistem pengangkutan sering kali menjadi isu dalam pembangunan pelancongan. Sesuatu kawasan pelancongan yang maju itu memerlukan jaringan pengangkutan yang baik dan mudah dikunjungi. Kerap berlaku pelancong terkandas atau terlewat sampai ke destinasi akibat masalah pengangkutan, misalnya untuk ke Taman Negara dan lain-lain destinasi di pedalaman. Pengangkutan teksi juga dikatakan mengenakan bayaran yang agak mahal. Ini akan menyebabkan tanggapan negatif pelancong terutamanya dari luar negara yang menggunakan pengangkutan awam di negara ini. Tragedi yang menimpa dua pesawat Malaysia Airlines System (MAS) MH370 dan MH17 baru – baru ini juga bukan sahaja telah memburukkan imej MAS tetapi  turut memberi kesan buruk kepada industri pelancongan di negara serta ekonomi negara dan rakyat. Memang benar, bagi kedua-dua kejadian, pihak MAS tidak bersalah. Tragedi itu tiada kena mengena dengan kegagalan, kelemahan atau ketidakcekapan pihak pengurusan dan pekerja MAS. Namun ianya tetap memberikan impak kepada kedatangan pelancong luar ke negara ini.
Antara cabaran lain yang dihadapi termasuklah persaingan sektor pelancongan dengan negara-negara yang lain. Hal ini kerana bukan negara kita sahaja  malahan negara-negara yang lain juga mengetahui kebaikan dan kepentingan sektor pelancongan terhadap sesebuah negara. Oleh itu banyak negara mempromosikan pelancongan di negara mereka dan kita hendaklah bersaing dengan mereka untuk menjadi destinasi utama pelancong. Oleh itu, kita haruslah membuat persediaan yang cukup untuk menarik para pelancong ke negara kita.
 Di samping itu, pencemaran alam sekitar juga merupakan salah satu cabaran sektor pelancongan di negara kita pada masa kini. Hal ini disebabkan, pencemaran alam sekitar kebelakangan ini menjadi semakin buruk akibat sikap tidak bertanggungjawab segelintir ahli masyarakat yang telah merosakkan kecantikkan alam sekeliling kita. Negara kita yang terkenal mempunyai alam sekeliling yang cantik telah menjadi tulang belakang bagi sektor pelancongan di negara kita selama ini. Jika pencemaran alam sekitar terus menjadi lebih buruk, sektor pelancongan di negara kita pasti akan terjejas kerana pelancong-pelancong  hendak menikmati persekitaran yang cantik dan bersih bukan yang kotor serta busuk.


6.0      SOKONGAN OLEH PIHAK KERAJAAN DAN SWASTA YANG DITAWARKAN  UNTUK PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN
Usaha promosi yang berkesan oleh pihak kerajaan dan swasta menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi dalam memastikan industri pelancongan di Malaysia terus mendapat sambutan. Antara langkah yang telah diambil ialah mengadakan kempen-kempen dan promosi pelancongan. Pelbagai usaha telah diadakan antaranya ialah seperti Tahun Melawat Malaysia. Tahun Melawat Malaysia ialah kempen untuk menggalakkan pelancong datang ke negara kita dengan lebih besar bilangannya. Kempen yang diadakan sepanjang tahun ini menyediakan pelbagai acara untuk menarik minat pelancong datang ke negara ini.Kementerian Pelancongan turut mengadakan kempen ini di dalam dan di luar negara. Pusat-pusat penerangan pelancongan serta rombongan-rombongan kebudayaan dan kesenian ke luar negara juga turut ditambah bagi menggalakkan lagi industri pelancongan Malaysia. Ini bertujuan mendedahkan keindahan alam semula jadi dan keunikan hidup masyarakat berbilang kaum di negara ini kepada masyarakat luar. Pelancong dalam negara juga turut ditarik dengan mengadakan kempen-kempen pelancongan menerusi media ataupun risalah. Misalnya, pelbagai acara kebudayaan pelbagai kaum dipersembahkan untuk para pelancong. Penyertaan pelbagai pihak digalakkan untuk memeriahkan sambutan Tahun Melawat Malaysia ini lagi.
Pihak kerajaan juga telah memperuntukan dana bagi memastikan progam – program dapat berjalan dengan lancar seperti yang telah dirancang. Antara program yang telah dirancang adalah seperti Festival Layang – Layang Dunia, Pesta Air, Floria Putrajaya dan sebagainya. Usaha pemasaran dan promosi diperkemaskan agar nama Malaysia sentiasa menjadi destinasi percutian pilihan utama. Kerajaan juga telah menggerakkan semua agensinya untuk memastikan sektor pelancongan berkembang pesat sejajar dengan pembangunan negara yang pantas.
Seterusnya, penganjuran pelbagai acara antarabangsa seperti penganjuran Monsoon Cup, perlumbaan Formula 1, kejohanan badminton, dan seumpamanya merupakan acara yang sangat mendapat perhatian peminat antarabangsa. Dalam bidang seni pula, negara kita menjadi tuan rumah kepada beberapa acara antarabangsa, contohnya Festival Muzik Dunia yang diadakan di Sarawak pada setiap tahun. Kemampuan negara untuk menganjurkan acara antarabangsa memang sudah terbukti kejayaannya. Acara antarabangsa ini hendaklah diadakan dengan lebih kerap dan dijadikan sebagai acara tahunan. Dengan cara ini, lebih ramai pelancong akan mengunjungi negara ini bukan sahaja untuk melibatkan diri dalam acara-acara yang dianjurkan, malahan untuk melawat ke tempat-tempat menarik di negara kita. Ianya secara tidak lansung dapat meningkatkan promosi pelancongan di Malaysia.
Selain itu, kerajaan juga boleh mengurangkan cukai belian barangan. Hal ini perlu bagi membolehkan pelancong asing dapat membeli belah di Malaysia dengan pembelajaan yang sederhana. Sebagai contoh, Pulau Langkawi merupakan pulau bebas cukai yang menjadi destinasi pelbagai peancong dari dalam mahupun luar negara. Di sana, mereka dapat membeli cenderahati, pinggan mangkuk, kraftangan, dan coklat untuk di bawa pulang. Dengan itu, pendapatan penduduk setempat juga akan bertambah dapat meningkatkan lagi taraf hidup masing-masing.




7.0      LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN INDUSTRI PERLANCONGAN

7.1      Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM) 
            Melalui kerajaan, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM) wajar menyediakan maklumat lengkap tentang sesuatu destinasi menarik yang terdapat di negara ini, khususnya di tempat-tempat baharu yang dikenal pasti boleh menjadi daya tarikan yang menguntungkan. Hal ini dapat dilakukan sama ada menerusi media cetak seperti risalah, buku, poster, majalah, dan akhbar atau media elektronik seperti radio dan televisyen. Selain itu, dengan kewujudan halaman pelancongan dalam internet juga merupakan cara terbaik untuk memperkenalkan Malaysia sebagai sebuah negara yang wajar dikunjungi oleh pelancong asing. Usaha LPPM mempromosi Malaysia dengan mengiklankan negara kita pada dinding 60 buah bas di kota London pada suatu ketika dahulu menandakan usaha serius pihak terbabit dalam menarik lebih banyak pelancong datang ke negara ini. Jika maklumat yang lengkap sampai ke pengetahuan pelancong, mereka tentunya akan datang melawat negara kita pada suatu hari kelak. Pendek kata, komitmen kerajaan dengan badan-badan tertentu dalam menyebarkan keunikan negara kita ke peringkat global turut merancakkan perkembangan industri ini.

7.2      Jaminan Keselamatan
Langkah-langkah keselamatan juga perlu diambil bagi menjamin kepuasan dan kesejahteraan pelancong semasa berada di negara kita. Kita tidak seharusnya lupa dengan segelintir masyarakat yang mengambil kesempatan ke atas pelancong. Oleh itu, Unit Keselamatan Pelancong yang ditubuhkan oleh kerajaan sudah tentu dapat membantu pihak polis menangani jenayah ke atas pelancong. Kejadian-kejadian rogol, mencabul kehormatan, menghendap, peras ugut, rompak dan tipu harus ditangani secepat mungkin. Ini perlu dilakukan agar pelancong asing terus berkunjung ke negara ini disamping memelihara imej negara. Selain badan-badan kerajaan, pihak swasta juga harus memikul tanggungjawab untuk mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang kompetitif. Hotel-hotel, syarikat penerbangan, dan syarikat pengangkutan awam mestilah melibatkan diri untuk menjayakan kempen ini.


7.3      Langkah – Langkah Membangunkan INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA (IKS)  Luar Bandar
Terdapat pelbagai usaha yang dapat dilakukan untuk meningkatkan Industri Kecil Sederhana berkaitan industri pelancongan di Malaysia. Antara langkah yang dapat diambil ialah pihak kerajaan bagi memperkenalkan produk IKS Luar Bandar ialah dengan membantu mempromosikan produk keluaran IKS. Salah satu kepentingan IKS ialah dapat meningkatkan ekonomi masyarakat terutamanya penduduk di luar bandar.  Kita sedia maklum bahawa industri ini banyak didirikan di kawasan luar bandar selaras dengan konsep ‘Satu Kampung Satu Produk’.  Sebagai contoh kilang membuat kerepek, kilang membuat sos tomato, kilang kraf tangan dan lain-lain lagi.  Pengusaha kilang dapat menjual hasil keluaran mereka kepada penduduk-penduduk kampung serta pengunjung-pengunjung yang lain. Banyak produk pelancongan yang wajar diterokai oleh pihak-pihak yang terbabit. Misalnya, kerajaan menggalakkan masyarakat melibatkan diri dalam program inap desa dengan lebih banyak. Kita juga wajar memperkenalkan pelancongan musim buah-buahan seperti musim durian, manggis, langsat, dan sebagainya yang kebiasaannya diusahakan di luar bandar. Selain itu, produk – produk kraftangan buatan penduduk setempat juga biasanya menarik minat pelancong dari luar negara. Di kampung-kampung, ramai yang mengusahakan kraftangan yang cantik dan berjaya memikat pelancong asing. Di samping itu juga, penyertaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) terutamanya oleh masyarakat luar bandar seperti pembuatan kerepek dan kuih mampu menerima tempahan dan pasaran yang menggalakkan sepanjang tahun. Ini membuktikan bahawa banyak kemudahan yang diberikan oleh kerajaan kepada IKS mampu membantu penduduk menambah pendapatan isi rumah mereka. Kuih – kuih tradisional yang banyak diusahakan oleh pengusaha industri kecil sederhana juga boleh dijual kepada pelancong luar yang minat dengan citarasa kuih tradisional yang telah terbukti kesedapannya. Ini sekaligus dapat meningkatkan lagi pendapatan mereka dengan menjual produk hasil tangan mereka. Justeru itu, produk pelancongan yang diperkenalkan mestilah dapat menarik hati pelancong-pelancong mancanegara. Biasanya pelancong luar mahu melihat sesuatu yang tidak ada di negara mereka. Kita juga harus mengambil peluang untuk memperkenalkan keunikan negara ini dengan mengetengahkan budaya hidup dan kesenian masyarakat tempatan. Sebagai contoh, pelancong wajar dibawa untuk tinggal bersama-sama masyarakat luar bandar dan mendalami cara hidup mereka. Jadi, usaha kerajaan memperkenalkan produk pelancongan baru terutamanya di luar bandar adalah satu usaha yang baik bagi  meningkatkan sektor berkenaan pelancongan terutamanya di luar bandar.
8.0      PENUTUP
Kesimpulannya, terdapat pelbagai langkah yang dapat dirancang dan dilaksanakan untuk meningkatkan sektor pelancongan di negara kita. Semua pihak hendaklah tampil dan menunjukkan iltizam yang tinggi untuk membantu kerajaan mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang hebat. Jika tidak, segala keunikan dan kehebatan budaya pelbagai kaum di negara ini akan sia-sia dan tidak dapat diketengahkan untuk dinikmati oleh pelancong tempatan dan mancanegara. Kerjasama dan kesungguhan semua pihak yang terbabit akan menonjolkan Malaysia sebagai sebuah destinasi pelancongan yang terhebat. Selain itu pihak kerajaan wajar menganjurkan karnival pelancongan di seluruh pelosok dunia. Karnival pelancongan ialah kaedah yang berkesan untuk memperkenalkan negara kita sebagai destinasi pelancongan. Dalam karnival ini, banyak perkara yang dapat diketengahkan. Antaranya ialah tempat-tempat menarik di negara ini, makanan yang pelbagai, dan juga kebudayaan masyarakat pelbagai kaum. Selain itu karnival ini juga wajar menyediakan pakej-pakej pelancongan yang kompetitif kepada masyarakat antarabangsa. Karnival seperti ini hendaklah diadakan di seluruh dunia. Tumpuan hendaklah diberikan pada rantau yang jauh seperti di Amerika Selatan dan juga Afrika. Sebagai contoh karnival wajar boleh diadakan di Negara – Negara eropah untuk menarik minat pengunjung di sana datang ke Malaysia dan menghebahkan kehebatan negara kita. Oleh yang demikian, penganjuran karnival pelancongan di luar negara sudah tentu merupakan langkah yang berkesan dalam mempromosikan negara kita sebagai destinasi pelancongan yang menarik.


9.0      RUJUKAN

Abdul Hakim Bin Rahmat. (Mac 2002). Kesan Perkembangan Pelancongan Terhadap Ekonomi Pulau Tioman, Rompin, Pahang. Universiti Teknologi Mara

Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan Malaysia. Laman web rasmi http://www.motour.gov.my

Nur Atiqah Kamarus Zaman, Habibah Ahmad, Nur Amirah Kamarus Zaman, Er Ah Choy, Hamzah Jusoh, Zaini Sakawi, Amriah Buang. (2014). Tahap Penglibatan Penduduk Dalam Pembangunan Pelancongan Putrajaya.Universiti Kebangsaan Malaysia

Riya ilyana zainal. (2007). Meninjau Penglibatan Penduduk Tempatan Dalam Aktiviti Pelancongan. Universiti Teknologi Malaysia

Utusan Malaysia online. Diakses dari http://ww1.utusan.com.my/utusan




10.0 LAMPIRAN






Gambarjah diatas menunjukkan antara tempat menarik yang terdapat di Malaysia dan dikenali dimata dunia. 


No comments:

Post a Comment